Click Me!

Thursday, December 11, 2014

Untuk apa...

Terfikir sejenak, untuk apa aku hidup du dunia ini?
Kenapa dipilih aku untuk mengharungi itu dan ini di dunia ini...

Wanita...
Jadilah yang solehah, berilmu dan beriman,
menjaga setiap tutur kata, santun dan tingkah laku...

Anak...
Jadilah apa sahaja yang menjaga hati ibu dan ayahmu,
Yang menjadi kebanggaan ayah dan ibu

Guru...
Jadilah yang rela berkorban, yang bijak, yang dihormati,
Yang menjadi inspirasi pada setiap generasi

Pelajar,
Jadilah yang terbaik..
Man Jadda wa Jadda... Jangan langsung putus asa...

Amin...

(p/s Ributdiotak mungkin akan berpindah ke blog lain)


Wednesday, March 5, 2014

Mati...

Barangkali kalau aku mati, baru kalian puas hati...

-Dari lubuk hati paling dalam-

Friday, February 28, 2014

How do I 'waste' my youth...

I am currently living in my upside down life. I don;t have much time but this is so overblowing and I have to type it here, so that, one day, after I have earned my PhD, I would read this back and laugh at myself.

I am too exhausted. My life as a teacher start at 0615 everyday and ends at 1600. I am teaching 20 hours a week, which literally it has taken 6 hours of my lesson planning and material preparation time. I am also a postgraduate student.

To be honest, the study part (despite of being forever confused), doesn't give me any problem at all. I love being "CONFUSED"... But I am lireally burnt out with the teaching job.

But I do feel that I couldn't handle this life anymore. I can't do anything that I like. By the time I reach home, I will right away drift into my dreamland. I don't exercise anymore. Well, GURU MEMANG IBARAT LILIN.

I have not submitted my proposal, even to my supervisor. I am too afraid of being rejected. Do life always have to deal with fears. I am kinda one-month behind the schedule.

Since this January, I never have any weekend anymore. I cramped my weekends with thesis typing, lesson planning and GOD-KNOWS-WHAT-DOES-IT-TAKE to be a teacher.

Currently, I am sitting at my favourite spot at UMSKAL library. Well, not really a favourite because a girl has taken my favourite which is a table away from the place I am sitting. I wish UMSKAL is bigger and has a cubicle room which I could lock all my things inside the small room and just go away for lunch and prayers.

The 'real' favourite space

Friday, January 10, 2014

What do I want to do before Iam 35 years old?

1. To earn a PhD
2. Sky Diving
3. To weight 55 Kgs.
4. To join any professional development programme overseas.
5. Pilgrimage.

Simple Enough!


from uncle google

Thursday, January 2, 2014

Kuih Kusui Ibu

Aku dibesarkan oleh ibuku seorang diri setelah bercerai dengan ayahku, 
Ibuku bekerja sebagai guru sekolah rendah,
Kalau nak kata hidup kami susah, memanglah tidak,
tapi kami juga tidak kaya,

Masa aku kecil, 
kalau ada jamuan di sekolah ibu,
dia selalu masak Kuih Kusui,
Aku tak suka Kuih Kusui, 
entah kenapa,
Tapi orang lain semua memuji kesedapan kuih kusui ibu,
sehingga aku besar ni,
kalau beli kuih, mmg tak akan pilih kuih kusui,

Masa kecil, 
kalau ada jamuan di sekolah ibu,
Dia akan buat Kuih Kusui bertalam2
dan sebagai seorang pembawa bekal yang tegar,
ibu akan letak kuih kusi sebagai bekal ku.

Aku tak pernah bagitahu ibu,
aku tak suka kuih kusui,
kuih kusui tu aku bagi kawan-kawan makan,
memang dorang pun suka

Bila aku dah besar,
aku juga seorang guru,
aku teringat tentang Kuih Kusui,
Seperti sesi luahan dihati,
satu malam ibu buat kuih kusui,
tapi tidak banyak kerna ibu sudah pencen,
Dia masih ingat aku suka kuih itu,
kerna masa kecil bekalku sentiasa habis 
jika aku bawa kuih kusui

Maka aku pun berkata
"Mummy, Ella sebenarnya tidak suka kuih ini"
"Tapi, bekal yang ella bawa masa kecil2 dulu inilah, mummy tengok habis ella makan"
"Sebenarnya ella bagi kawan-kawan"
"..." Ibuku senyap, dan selepas beberapa saat dia berkata
"Kenapa ella tidak bagitahu ella tidak suka kuih ini dulu?"
"Ella kesian dengan mummy, nanti mahu beli makanan lain, membzir duit"
Ibuku seolah-olah menahan air mata...
aku terdiam, tidak tahu untuk apa yang harus ku katakan.
Aku bertanya lagi,
"Kenapa dulu mummy sellau buat kuih kusui banyak-banyak?"
"Sebenarnya mummy cari duit lebih, dengan buat kuih kusui"

Aku tidak tahu tentang perkara itu,
Kami dulu tidak berkereta, walau ayahku berkereta mewah
Hidup aku pernah mengangkat air bertahun-tahun
di flat guru...
dan aku tidak tahu ibuku menjual kuih dalam senyap...